bezoekt-u-vaak-de-trombosedienst
net-de-diagnose-boezemfibrilleren-gekregen
heeft-u-boezemfibrilleren-en-slikt-u-een-bloedplaatjesremmer

Thema: Boezemfibrilleren en stress?

Moet je je als je boezemfibrilleren hebt, zorgen maken over de angst voor beroerte? En de stress die je hiervan krijgt? Deze vraag wordt in dit thema beantwoordt door cardioloog Prof. Jos Widdershoven uit het Twee Steden Ziekenhuis te Tilburg.

Hoe ga ik om met stress als ik aan boezemfibrilleren lijd?

Cardioloog Prof. Widdershoven uit het TweeSteden Ziekenhuis te Tilburg

Het risico op een beroerte (herseninfarct) is aanwezig bij boezemfibrilleren. Gelukkig krijgt het merendeel van de patiƫnten hier niet mee te maken.

Het risico is sterk afhankelijk van een aantal factoren zoals:

  • de leeftijd
  • het geslacht
  • onderliggend hartlijden
  • hoge bloeddruk (hypertensie)
  • suikerziekte (diabetes)

Deze risicofactoren komen ook terug in de beroerterisicocheck waar u zelf uw risico kunt bepalen. Klik hier om naar de beroerterisicocheck te gaan.

Patiƫnten met een verhoogd risico worden behandeld met bloedverdunners ook wel antitrombotische medicijnen genoemd, waarmee het risico enorm gereduceerd wordt (tot 70%). Daarnaast is het van belang dat de arts de risicofactoren behandeld.

Leefregels
De patiƫnt kan zelf ook veel doen en dat is vooral:

  • lichamelijk actief zijn
  • gezond eten
  • overgewicht voorkomen
  • niet roken
  • alcoholgebruik fors beperken

Deze leefregels zijn terug te vinden op vele websites maar ook bij de aanbevelingen van de WSO (World Stroke Organisation). Bekijk de PDF met aanbevelingen hier. Bij veel patiƫnten bestaat er angst voor de complicaties van boezemfibrilleren, zoals een herseninfarct en dat kan leiden tot veel spanning en stress en soms zelfs tot een depressie.

Een gezonde leefstijl, regelmatig bezoek aan huisarts of specialist en goede kennis en geĆÆnformeerd zijn omtrent de aandoening zijn echter van groot belang. Ook de wetenschap dat het gelukkig met de meeste patiĆ«nten tot op hoge leeftijd goed gaat is soms geruststellend.

Angst en stress
Indien de angst en stress blijven bestaan ondanks genoemde maatregelen en indien dat gevoel van angst blijft overheersen ontstaat er echter een nieuw risico. De psychologische stress kan leiden tot veranderingen in de bloedsamenstelling en via heel ingewikkelde mechanismen zelfs de stolling beĆÆnvloeden met als gevolg toch een verhoogd risico op beroerte.

Indien sprake is van een verhoogd stressniveau, ondanks alle inspanningen van patiƫnt en professionals, kan het zeer zinvol zijn om via de huisarts of specialist verwezen te worden naar een psycholoog.
De psycholoog kan de patiƫnt helpen om op een betere manier om te gaan met de angst voor complicaties en in feite de vicieuze cirkel van angst-verkeerde gedachten-stress-nog meer angst, te doorbreken. Het is in veel wetenschappelijke studies aangetoond dat die behandeling kan leiden tot een beter leven met minder risico voor de patiƫnt.

Veel patiƫnten met boezemfibrilleren hebben angst voor een beroerte en lijden aan de stress die dat met zich meebrengt maar gelukkig kan daar door middel van psychologische hulp veel verbetering in worden aangebracht.

Ik las ooit ergens de volgende spreuk: ā€˜Lijden is nodig, tot je inziet dat het niet nodig isā€™.

In 2014 is door de Hartstichting een interessant boekje uitgegeven waarin de verbanden tussen stress en hart- en vaatziekten worden beschreven. Deze is te lezen via de volgende link van de Hart en Vaat groep: http://www.hartenvaatgroep.nl/uploads/media/2014_02_Rapport_Stress_en_hartenvaatziekte.pdf

Stress en hart- en vaatziekten

Stress is een normale reactie van ons lichaam op noodsituaties. Het is een reflex waarbij snel energie vrijkomt om te vechten of te vluchten. Langdurige of hevige kortdurende stress kan het risico op hart- en vaatziekten verhogen.

Ontspanning is daarom heel belangrijk.

10 tips om te ontspannen

  1. Let op signalen van stress (stijve nek, snel geĆÆrriteerd) en ontspan tijdig.
  2. Stel haalbare verbeterpunten op om stress te voorkomen.
  3. Zorg voor vaste rustmomenten op een dag.
  4. Zoek afleiding in een hobby of sport.
  5. Doe een ding tegelijk, dat werkt vaak ook nog sneller.
  6. Plan en denk vooruit.
  7. Vraag anderen om hulp of coaching om uw doelen te halen.
  8. Pieker niet te veel.
  9. Praat met anderen over problemen en blijf er niet mee rondlopen.
  10. Geniet van elke dag en maak plezier.

Bron: Hartstichting

Stress management trainingen

Veel hart- en vaatpatiƫnten, en hun partners, hebben ruime tijd na de diagnose of behandeling nog last van stress, angst of onzekerheid. De Hart&Vaatgroep heeft een stressmanagementtraining voor deze patiƫnten en hun partners om beter met spanningen te leren omgaan.

De training is gebaseerd op de principes van de mindfulnessmethode. Dit is een methode die mensen leert stil te staan bij ervaringen in het hier en nu.

Bij hartpatiƫnten is er regelmatig sprake van spanningen die verband houden met de hart- of vaataandoening. Deelnemers leren in deze training om hun aandacht te richten op de directe omgeving in plaats van meegesleept te worde door gedachten over mogelijke rampscenario's.

Tijdens de training:

  • leert u lichamelijk en geestelijk te ontspannen door ontspanningsoefeningen en mindfulnesstraining
  • leert u omgaan met veranderingen in uw leven als gevolg van uw ziekte
  • leert u uw beperkingen kennen, maar ontdekt ook de ruimte voor prettige, ontspannen of waardevolle ervaringen

Wilt u meer weten over deze trainingen bekijk dan http://www.hartenvaatgroep.nl/wat-we-doen/stressmanagementtraining.html

Boezemfibrilleren Poli

Naam: *
E-mail: *

* Verplichte velden