Ad (60): ‘Kwaliteit van leven staat voorop’

Elke keer als Ad bij zijn cardioloog kwam, waren zijn klachten al verdwenen.

Logo YHYD

Ad (60): ‘Kwaliteit van leven staat voorop’

Elke keer als Ad bij zijn cardioloog kwam, waren zijn klachten al verdwenen. ‘Ik raakte met elk bezoek gefrustreerder.’ Ad had last van een snelle, onregelmatige hartslag. Zijn huisarts stuurde hem daarvoor naar de cardioloog. ‘De cardioloog kon steeds niks vaststellen, want ik had geen klachten meer wanneer hij een hartfilmpje maakte. Die waren dan alweer weg.’ De volgende keer wanneer Ad last zou hebben van zijn hart mocht hij direct naar de cardioloog gaan voor een hartfilmpje. Hij hoefde niet meer eerst langs de huisarts. ‘Twee weken later was het raak.’

Beangstigende informatie op internet

De diagnose werd vrijwel meteen gesteld. ‘Het bleek boezemfibrilleren te zijn. Ik kreeg direct medicijnen en folders met informatie mee.’ Op dat moment had Ad nog weinig kennis over boezemfibrilleren, de mogelijke behandelingen en medicatie. ‘Wanneer je klachten krijgt of net je diagnose hebt gehoord, ga je op internet opzoeken wat het allemaal betekent. Je vindt dan veel beangstigende informatie.’ Ad schreef daarom alle vragen die hij voor de arts had op. ‘Ik wil gewoon goed geïnformeerd zijn.’

Eerst kreeg Ad een bloedverdunner waarvoor hij elke twee weken zijn bloedwaarde moest meten om de dosis te bepalen. ‘Gelukkig kreeg ik een aantal jaren later andere bloedverdunners waarvoor ik niet meer hoef te meten.’ Ad weet nu veel meer over de hartritmestoornis, maar is nog steeds niet helemaal op de hoogte van de risico’s van zijn medicatie, zoals bloedverdunners. ‘Ik weet dat bloedverdunners het lastiger maken om bloedingen te stoppen, maar wat als de bloeding helemaal niet stopt?’

Weet u wat u moet vragen aan uw arts?


Download checklist

Bloedneus stopte niet

Daar kreeg Ad onlangs ervaring mee toen hij een bloedneus kreeg die hij niet zelf kon stoppen. ‘Mijn jongste zoon is toen gekomen om mij naar het ziekenhuis te brengen.’ Voor dit soort situaties heeft Ad een medicatielijst en een antistollingspas in zijn portemonnee. ‘Als ik de deur uitga zonder, ga ik zelfs terug om de documenten op te halen. Ik vind het belangrijk dat hulpverleners mijn medische situatie kennen als er iets gebeurt.’

Zelf beslissen over de behandeling

Ad heeft bijna voortdurend een onregelmatige hartslag. Zijn arts stelde voor om hem daarvoor te opereren. ‘Ik heb geen last van mijn hart en kan zo oud worden. Waarom zou ik dan een operatie ondergaan?’ Ad is blij dat zijn arts hem de mogelijkheid heeft voorgelegd, maar hij wil graag zelf beslissen over zijn behandeling. ‘Kwaliteit van leven staat voor mij voorop. Ik heb nu weinig hinder van boezemfibrilleren. De operatie hoeft van mij daarom niet.’

‘Wat zou ik kunnen doen aan een langdurige bloeding?’

Ad Teeuwisse with wife Joke@2xDe grootste angst van Joke, de vrouw van Ad, was leven in onzekerheid. ‘Het heeft lang geduurd voordat de diagnose van boezemfibrilleren werd gesteld. Die onzekerheid was heel onprettig.’ Met Ad gaat het inmiddels goed. Hij heeft goed contact met de arts en slikt medicatie, zoals bloedverdunners. ‘Wat zijn medicatie precies doet en de bijwerkingen daar heb ik eerlijk gezegd geen weet van.’ Joke weet dus ook niet wat ze precies kan doen in het geval van een bloeding. Bijvoorbeeld bij de voortdurende bloedneus die Ad laatst had. ‘Wat zou ik kunnen doen aan een langdurige bloeding? Mijn eerste ingeving is niet in paniek raken en 112 bellen. Gelukkig kwam in het geval van de bloedneus mijn zoon om Ad naar het ziekenhuis te brengen.’

Weet jij wanneer je medische hulp moet inroepen voor iemand die bloedverdunners slikt? Raadpleeg onze checklist met 6 tips hier.

Herken je dit verhaal of heb je nog vragen over boezemfibrilleren? Neem dan contact op met je arts. Gebruik deze checklist om het gesprek goed voorbereid aan te gaan.

Wil je weten wat je kunt doen in het geval van een langlopende bloeding? Gebruik dan deze checklist.

Meer persoonlijke ervaringen