Karin (75): ‘Goede informatie brengt mij tot rust’

Karin heeft net een ablatie ondergaan, een operatie om haar klachten van boezemfibrilleren onder controle te krijgen.

Logo YHYD

Karin (75): ‘Goede informatie brengt mij tot rust’

Karin heeft net een ablatie ondergaan, een operatie om haar klachten van boezemfibrilleren onder controle te krijgen. ‘Ik had enorm last van mijn hart als die op hol slaat. Mijn arts vertelde dat de ablatie hiervoor een uitkomst kan zijn. Dat is geen volledige garantie natuurlijk, maar wel een kans.’ Maar Karin had graag meer informatie gehad over de risico’s van de behandeling, zoals informatie over bloedingen.

Kans om te vallen

Karin is altijd graag druk bezig. Wandelen, fietsen, dansen. Haar actieve levensstijl brengt risico’s met zich mee. ‘Sinds ik boezemfibrilleren heb, heb ik last van duizelingen en val ik eerder.’ Dat overkwam haar laatst nog. Ze viel buiten op de stoep op haar achterhoofd. ‘Ik had een dikke zwelling op mijn hoofd, maar was niet duizelig. Ik besloot daarom niet meteen mijn huisarts te bellen. Het was immers vrijdag en al bijna weekend. Ik dacht dat het wel meeviel.’

Eerder kans op interne bloedingen

In de loop van het weekend werd Karin misselijk en kreeg ze last van duizelingen. Ze ging zich toch zorgen maken. Maandag besloot ze alsnog de arts te bellen. ‘Ik had vrijdag meteen naar de eerste hulp moeten gaan, vertelde mijn arts. Omdat ik bloedverdunners slik heb ik eerder kans op een interne bloeding. Als ik dat had geweten, had ik zeker eerder gebeld!’

Wanneer moet ik onmiddellijk medische hulp inroepen (als ik antistollingsmiddelen gebruik)?


Download checklist

Beter laten informeren

Karin wist dus eerst weinig over de risico’s die verbonden zijn aan een ablatie en het gebruik van bloedverdunners en dat er meerdere soorten zijn. ‘Mijn arts had mij niet uitgelegd waarom hij precies dit type medicijn voorschreef. En eerlijk gezegd stond ik er tijdens het consult ook gewoon niet bij stil.’ Nu schrijft Karin van tevoren haar vragen op en kan ze deze ook telefonisch stellen aan haar arts. ‘Ik heb geleerd om het niet meer over mij heen te laten komen. Als ik geen goed gevoel heb bij de beslissing van mijn arts, dan zeg ik dat. Goede informatie brengt mij tot rust.’

‘Wat kan ik doen als ze valt?’

marianne en Karin@2x‘Mijn moeder wordt soms heel onrustig en onzeker over haar gezondheid. Haar arts kan haar dan moeilijk geruststellen.’ Marianne, de dochter van Karin merkt dat haar moeder het moeilijk vindt om haar levensstijl aan te passen aan haar situatie. ‘Soms ben ik weleens boos op mijn moeder. Ze wil alles tegelijk doen en zo snel. Dat kan niet meer.’ Ze is zich er bewust van dat haar moeder door het slikken van bloedverdunners sneller een blauwe plek kan oplopen en kans heeft op langdurige bloedingen. Omdat Marianne drie kwartier verderop woont, kan ze niet snel bij haar moeder zijn om haar te helpen. ‘Ik maak me weleens zorgen. Wat kan ik doen als ze valt? Ik hoop dat er mensen in haar omgeving zijn die kunnen helpen in een noodsituatie.’

Herken je dit verhaal of heb je nog vragen over boezemfibrilleren? Neem dan contact op met je arts.

Gebruik deze checklist om goed voorbereid het gesprek aan te gaan.

Meer persoonlijke ervaringen