Boezemfibrilleren en voeding

Gezond eten voorkomt overgewicht en hart- en vaatziekten. Lees meer over boezemfibrilleren en voeding en gebruik de handige vragenlijst.

Goede voeding is een belangrijke bouwsteen voor een gezond leven

Als u een ongezonde(re) levensstijl heeft, dan uit zich dit vaak in een paar kilo’s extra of misschien zelfs overgewicht. Overgewicht brengt risico’s met zich mee. De kans op hart- en vaatziekten is groter en als u boezemfibrilleren heeft en als antistollingsmiddel een Vitamine K antagonist gebruikt kan uw INR-waarde door overgewicht gaan schommelen. Daarnaast treden de symptomen van boezemfibrilleren vaker op als u zwaarder bent. Reden temeer om uw gewicht goed in de gaten te houden en eventueel af te vallen.

Heeft u overgewicht?

Een paar kilo’s extra betekent niet automatisch dat u overgewicht heeft. Om te achterhalen of u een gezond gewicht heeft, kunt u:

  • De Body Mass Index (BMI) berekenen
  • Uw middelomtrek opmeten

De Body Mass Index is een methode om te bepalen of uw lichaamsgewicht bij uw lengte past. Als u uw gewicht in kilo’s deelt door uw lengte in meters in het kwadraat, dan weet u uw BMI. Uw middelomtrek geeft aan hoeveel buikvet u heeft. Dit type vet vergroot het risico op hart- en vaatziekten. Het komt over het algemeen vaker voor bij mannen dan bij vrouwen. Bij vrouwen zit het vet meestal rond de heupen, wat geen invloed heeft op de gezondheid van hart en vaten. "Een middelomtrek van 88 cm of minder bij vrouwen of 102 cm of minder bij mannen wordt als normaal beoordeeld, een middelomtrek van meer dan 88 cm bij vrouwen of meer dan 102 cm bij mannen in combinatie met overgewicht geeft een extra verhoging van het risico op hart- vaatziekten.” (Bron: hart.volgers) Uw huisarts kan u helpen bij de beoordeling van uw gewicht.

Tips voor een gezonde levensstijl

Om overgewicht te voorkomen of om af te vallen, is gezonde en gevarieerde voeding een goed startpunt. Denk bijvoorbeeld aan plantaardige en vezelrijke producten, zoals groenten, fruit, volkorenbrood en producten met weinig verzadigde vetten (magere of halfvolle zuivelproducten, magere vleessoorten en vis). Ook bevat gezonde voeding niet te veel calorieën uit vet, suiker en alcohol (bron: Hartstichting). Er zijn voorbeelden van groenten en fruit die een positieve werking kunnen hebben op hart en vaten, namelijk:

  • Geschilde appels: verlaagt de cholesterolwaarde en kan de bloedsuikerspiegel beter reguleren.
  • Verse abrikozen: bevat vitamine A, C en kalium. Dat laatste verlaagt de bloeddruk.
  • Amandelen: rijk aan gezonde vetten, vitamine E, magnesium, tryptofaan en fosfor.
  • Asperges: laag in calorieën, met calcium, kalium, vitamine B, C en E.
  • Avocado’s: met kalium, gezonde vetten en rijk aan vezels.
  • Pompoen: laag in calorieën en bevat goede vezels.
  • Tomaten: rijk aan lycopeen.

Vitamine A, C en E zijn voorbeelden van antioxidanten die een positieve werking hebben op uw hart en vaten. Gezonde voeding heeft het beste effect als u daarnaast:

  • Regelmatig eet. Zorg dat u altijd ontbijt, luncht en dineert met maximaal 3 tussendoortjes tussen de maaltijden in.
  • Voldoende beweegt. Beweeg minimaal 2,5 uur per week, maar liever meer, en op zo’n manier dat het om een matige tot zware inspanning vraagt. Het is de bedoeling dat uw hart sneller gaat kloppen.

Altijd op advies van uw huisarts

Heeft u boezemfibrilleren en wilt u afvallen? Of wilt u nagaan of uw levensstijl gezond genoeg is? Uw huisarts kan u vertellen of u overgewicht heeft en wat u hieraan kunt doen. Op deze website vindt u een lijst met vragen die u aan uw huisarts kunt stellen. U kunt daar bijvoorbeeld de vraag aan toevoegen wat voor u persoonlijk een goed voedingspatroon is, ook in combinatie met uw medicatie tegen boezemfibrilleren. Uw voeding kan namelijk van invloed zijn op de werking hiervan. Ga daarom altijd af op het advies van uw huisarts als u wilt afvallen. Eventueel kunt u uw huisarts vragen om een verwijzing naar een diëtist.

Download de handige checklist voor vragen aan uw arts:

Download vragenlijst